• 1395/04/01 - 07:09
  • - تعداد بازدید: 1368
  • - تعداد بازدیدکننده: 227
  • زمان مطالعه1 : 2 دقیقه
  • /ZRx
خادم خبر داد:

اجرای طرح «حراست از میراث زیستی» در بندرعباس/ درختان کهنسال شناسنامه‌دار می‌شوند

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس از اجرای طرح «حراست از میراث زیستی، درختان کهنسال» در این شهر خبر داد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بندرعباس از اجرای طرح «حراست از میراث زیستی، درختان کهنسال» در این شهر خبر داد.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس، مصطفی خادم در این ارتباط ضمن تأکید بر حفظ و حراست درختان بعنوان میراث زیستی شهر، اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس در اجرای این طرح با همکاری شهروندان اقدام به  شناسايي درختان كهنسال شهر و بررسي نقش عوامل مختلف تنش‌زا بر روي آنها و نيز ارائه راهكارهايي در جهت حفظ و نگهداري اين درختان در معابر شهری کرده است.


وی افزود: جهت انجام مطالعات بر اساس شرح خدمات ارائه شده به منظور ارزيابي وضعيت درختان و تعيين توان زيستي آنها بررسي و اندازه‌گيري‌هاي كمي و كيفي درختان كهنسال انجام و براي تهيه شناسنامه هر يك از درختان فرم لازم تهيه شده است.


مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری بندرعباس ادامه داد: در اين فرم‌ها كليه موارد از جمله نام علمي، موقعيت، قطر بن، قطر برابر سينه، سن تقريبي، وضعيت سلامتي، كيفيت آب، اقدامات حفاظتي و تهيه نقشه موقعيت درختان كهنسال شهر تعيين شده است.


خادم خاطرنشان کرد: همچنین در اين راستا مطالعات هواشناسي شامل بارش، دما، تبخير، رطوبت، باد، آبهاي زيرزميني، زمين‌شناسي و خاكشناسي انجام شده است.


وی افزود: راهکارها و پیشنهاداتی در جهت حفظ و نگهداری درختان با تعيين سن درختان، تهيه شناسنامه براي هر درخت شامل جزئیاتی مانند سن، گونه، كدشناسايي، توصيه‌هاي زيست محيطي، صدمات وارده به بن درخت در اثر خاكريزي و جدول‌بندي نامناسب احتمالی و عدم تهويه اطراف درخت و نيز افزايش رطوبت و پوسيدگي طوقه، نصب شبكه و پنجره فلزي اطراف درختان به گونه‌اي كه با رشد تنه درخت به آن آسيب نرساند، اصل و مبنا قرار دادن درختان كهنسال در شهرسازي و معماري، ايجاد حريم به شعاع 2 متر از سازه‌هاي ساختماني و حريم به شعاع 10 متر براي گسترش تاج پوشش، مشخص کردن محل و منبع تأمين آب مورد نياز، بازديد سالانه از درختان كهنسال به منظور پيشگيري از آفات و امراض، هماهنگي با سازمانها و ادارات از قبيل آب، برق، مخابرات، و گاز و ...) جهت جلوگیری و كاهش صدمات ناشي از عمليات عمراني، افزايش اطلاعات در زمينه حفظ و نگهداري درختان، پيشگيري از صدمات مكانيكي و شيميايي، ترميم و رسيدگي سريع به درختان آسيب ديده درطرح مذکور، مد نظر است.


 


خادم با اشاره به اینکه شهروندان باید درختان و خصوصاً درختان کهنسال را بعنوان میراث زیستی خود بدانند و از آنها مراقبت کرده و از صدمات محیطی به آنها خودداری نمایند، تصریح کرد: از شهروندان فهیم بندرعباسی درخواست داریم به منظور شناسایی هر چه بهتر این درختان در اجرای طرح، مانند همه طرح‌ها یاری‌گر مجموعه شهرداری باشند.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار ویژه,اخبار برگزیده,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 847
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید