• 1403/03/30 - 06:36
  • - تعداد بازدید: 340
  • - تعداد بازدیدکننده: 333
  • زمان مطالعه1 : 4 دقیقه
  • /ZxNb
همرمان با فرارسیدن عید قربان؛

توجه ویژه شهرداری بندرعباس به سلامت گوشت مصرفی شهروندان/ کلنگ زنی احداث میدان عرضه دام زنده

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، آیین کلنگ زنی احداث میدان عرضه دام زنده انجام شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس، آیین کلنگ زنی میدان عرضه دام زنده کشتارگاه دام شهرداری بندرعباس با حضور مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، دکتر مصطفی فخرآبادی مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان، حسین بازماندگان معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری، عادل فخاریان رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فراورده های کشاورزی و سایر مدیران و کارکنان شهرداری و همچنین جمع کثیری از اصحاب رسانه برگزار شد.
مهدی نوبانی شهردار بندرعباس ضمن تبریک عید سعید قربان به همه مسلمین جهان و به خصوص شهروندان مؤمن شهر بندرعباس، در رابطه با کلنگ زنی و هدف از احداث میدان عرضه دام زنده گفت: میدان دام محلی جهت عرضه دام و فروش آن است که در صورتی که بر اساس استانداردهای بهداشتی لازم احداث گردد نه تنها سبب تضمین سلامت دام و آگاهی و تشخیص به موقع دام های بیمار و یا بیماری در گله از طریق اعمال اصول و ضوابط قرنطینه و پیشگیری از شیوع آن در سایر دام ها و متعاقباً انتقال به انسان می شود، در حمایت از تولید کنندگان و حذف واسطه ها در زنجیره تولید دام نیز مؤثر می باشد.
مهدی نوبانی از احداث و بهره برداری کشتارگاه مدرن بهداشتی به روش نیمه صنعتی و میدان عرضه دام زنده به ترتیب در هفته دولت و دهه فجر سال 1403 خبر داد و از این دو پروژه به عنوان عیدانه یاد کرد و گفت: احداث کشتارگاه نیمه صنعتی با اعتبار 35 میلیارد تومان، از آبان ماه سال گذشته آغاز شده و به عنوان یک پروژه یک ساله تعریف شده و با پیشرفت خوبی که دارد امیدواریم در هفته دولت امسال بهره برداری و در خدمت شهروندان فهیم شهر بندرعباس قرار گیرد.
نوبانی ادامه داد: میدان عرضه دام زنده به وسعت 7000 متر مربع  و مجموع مساحت در نظر گرفته شده برای آغل 2000 متر مربع خواهد بود که با اعتبار 12 میلیارد تومان تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
نوبانی یادآور شد میدان عرضه دام از گذشته به شیوه سنتی وجود داشته و در این فضا تا احداث میدان جدید جهت رعایت بهداشت و رفاه حال شهروندان آسفالت، زیباسازی و نصب سایبان و اصول مقدماتی بهداشت فردی کارکنان آن انجام شده است و با یاری خدا تا پایان سال با احداث دو مجموعه مذکور به شیوه کاملاً مدرن و بهداشتی عرضه دام و گوشت در فضای بهتری در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: این محوطه جهت ارتقاء بهداشت و تضمین سلامت شهروندان احداث خواهد شد و  با پیگیری های شورای اسلامی شهر تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید. نیاز است رسانه ها با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق و به موقع مردم را از وجود این مرکز و اهمیت آن آگاه کنند تا در ایام اوج نذورات بخصوص ماههای ذی الحجه، رمضان و محرم با ذبح سالم یاری گر سلامت شهر و شهروندان باشند.
مصطفی فخرآبادی مدیر کل دامپزشکی استان در سخنان خود ضمن تبریک اعیاد و تشکر از شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس برای همکاری در جهت بهبود وضعیت بهداشتی و کیفیت خدمات کشتارگاه بیان نمود: در وضعیت حال حاضر به مناسبت عید قربان 33 اکیپ نظارت بهداشتی ثابت و سیار تدارک دیده شده که متشکل از 65 دامپزشک و بازرس بهداشتی گوشت می باشند تا بتوانند خدمات بهتری را به شهروندان در کشتارگاه ارائه نمایند.
دکتر فخرآبادی افزود: با توجه به بیماری های مشترک در انسان و دام و با توجه به خدمات رایگان کشتارگاه، ضروری است شهروندان جهت نذورات به کشتارگاه مراجعه نمایند تا بازرسی های قبل و بعد از کشتار صورت گرفته و چنانچه بیماری وجود داشته باشد از شیوع آن پیشگیری شده و گوشت با اطمینان بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.
فخرآبادی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو که در این ایام به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد گفت: این بیماری از طریق ترشحات، خون و کنه در دام آلوده به انسان منتقل می شود و متاسفانه می تواند در صورت عدم درمان به موقع به مرگ بیمار منتهی شود که اهمیت توجه به این مسأله را دوچندان می کند. لذا با وجود سلاخان و اکیپ های بهداشتی لازم و امکانات بهداشت فردی این مرکز جهت ذبح دام باید از خطرات سلامتی پیشگیری کرد.
فخرآبادی در پایان با اشاره به وجود مکان های ذبح دام در سطح شهر مانند خیابان  22 بهمن و خیابان کارگزاری گفت: از آنجائیکه مطابق مقررات، ذبح دام باید در خارج شهر و مطابق اصول بهداشتی خاص و نزدیک کشتارگاه باشد نمی توانیم در سطح شهر امکانات بهداشتی لازم را برای این مهم فراهم کنیم و لذا از شهروندان درخواست می شود به این نکته توجه داشته باشند و در سلامت شهر و شهروندان یاری رسان باشند.
  • گروه خبری : اخبار ویژه,اخبار برگزیده,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 18728
کلمات کلیدی

تصاویر